Urban Green Development.
Waarom zou je?
Veelzijdige opleiding brengt volop kansen in beeld
De topopleiding Urban Green Development (UGD) is het vijfde jaar ingegaan. Vanuit Houten en Valkenburg nemen mensen met uiteenlopende achtergronden deel aan deze opleiding van Yuverta Lang Leven Ontwikkelen (LLO). Een topopleiding die breed ingaat op alles wat met de groene stad van de toekomst te maken heeft en wat daarbij komt kijken. Dit jaar is de lesstof uitgebreid met een nieuwe module.
Yuverta is georganiseerd in hotspots. De Hotspot Groene leefbare stad is de community voor hoveniers, urban greeners, groenbedrijven en interieurvergroeners. Het is een learning community waarin wordt samengewerkt door studenten, docenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties aan een van de grootste uitdagingen van deze tijd: het creëren van groene, gezonde en klimaatbestendige steden waarin mensen, dieren en planten kunnen floreren. We spreken met Maaike van Leeuwaarden van de Hotspot Water, bodem en klimaat en tevens coördinator van de topopleiding Urban Green Development (UGD) en Madelon de Lange, manager van de Hotpot Groene leefbare stad.
‘Onze focus is de groene leefbare stad,’ vertelt De Lange. ‘Yuverta probeert aan het onderwijs zo veel mogelijk projecten met bedrijven en gemeenten te koppelen, zodat we met de studenten in het vmbo en het mbo zo veel mogelijk realistische praktijksituaties kunnen oplossen. Ook hebben we in samenwerking met Van Ginkel Groep een groenblauw “onderwijsdak” gerealiseerd. Hierop staan kaveltjes met diverse vegetatie en zijn verschillende waterretentievormen geïnstalleerd. Dit dak wordt gebruikt voor onderwijs, maar ook voor monitoring en onderzoek. Dit zal ook opgenomen worden in de topopleiding.’
Bodemleven en aquatische ecologie
De topopleiding UGD is voor mensen die al een mbo4-diploma met een branchediploma VHG hebben of een hbo-diploma. Zij leren in de opleiding, die uit diverse masterclasses is opgebouwd, vanuit verschillende perspectieven naar onze leefomgeving te kijken. Zo zijn er masterclasses Biodiversiteit 1, Biodiversiteit 2, Sociale waarden van groen, Klimaatadaptatie, Eetbaar groen en Het groene, circulaire gebouw. ‘Biodiversiteit is een van onze meest gewaardeerde masterclasses,’ weet Van Leeuwaarden. ‘Bovendien kun je het leven boven de grond niet los zien van de biodiversiteit in de bodem en het water. Dit thema verdiende meer aandacht en daarom starten we vanaf dit jaar met een nieuwe, extra masterclass: Bodemleven en aquatische ecologie. Deze duurt vier dagen en is een combinatie van theorie en praktijk, gegeven door verschillende experts uit het vakgebied.’
In de masterclass Bodemleven en aquatische ecologie worden de samenstelling en het belang van een gezonde bodem behandeld. En dan ook hoe deze te onderzoeken en te verbeteren. Ook waterkwaliteit en het belang van kwalitatief goed en ecologisch gezond water komt aan bod.
Inzicht voor werkgever en werknemer
‘De topopleiding gaat in op toekomstgericht omgaan met onze buitenruimte,’ legt Van Leeuwaarden uit. ‘Hoe gaan we met klimaatveranderingen om, hoe geef je voorlichting over toekomstbestendig zijn, over biodiversiteit en ga zo maar door.’ De Lange vult aan: ‘Dat betekent wel dat er in het groene vak steeds meer bij komt; het is echt een tijd van ontwikkelen. Je ziet dan ook dat er volop nieuwe beroepen ontstaan, zoals dat van klimaat- of duurzaamheidsadviseur. Daarom willen we mensen motiveren om voor een groene opleiding te kiezen.’ Verticale begroeiing, groene schoolpleinen… Er is veel te doen, maar er moeten mensen zijn die hier plannen voor kunnen maken. De deelnemers aan de topopleiding tot nu hebben zeer uiteenlopende achtergronden. Van beleidsmedewerkers groen bij gemeenten tot hoveniers en mensen uit de zorg en het onderwijs. ‘Sommigen willen verbreding of verdieping van hun werkzaamheden en anderen willen iets volledig anders gaan doen dan hun huidige werk,’ weet Van Leeuwaarden. ‘Door die verschillende achtergronden ontstaat er ook een dynamiek binnen de deelnemersgroep en leren mensen veel van elkaar en elkaars werkomgeving.’
Van Leeuwaarden signaleert ook een omgekeerde beweging: ‘Bedrijven die een medewerker de ruimte geven om deze opleiding te volgen en vervolgens, wanneer zij ontdekken welke waardevolle kennis deze opdoet, een specifieke functie binnen het bedrijf of de organisatie creëren. Dat is mooi om te zien.’
‘‘Onze masterclass Biodiversiteit wordt zo gewaardeerd, dat deze nu is uitgebreid’.
Waarom zou je…
Als coördinator van de topopleiding maakt Van Leeuwaarden de topopleiding en de deelnemers van dichtbij mee. Zij weet wel waarom je de opleiding zou volgen: ‘Stel, je bent zijinstromer en je wilt meer buiten werken of meer betekenisvol werk doen, dan krijg je met deze topopleiding een breed beeld van wat belangrijk is, wat er al bestaat en welke mogelijkheden er zijn om de leefomgeving op een duurzame manier te vergroenen. Je bent in staat een verbeterplan op te stellen waarin alle aspecten een plekje krijgen. Mensen die nu als omgevingsmanager of beleidsmaker werken, doen brede kennis op waardoor ze een spin in het web en gesprekspartner worden voor alle betrokken partijen in nieuwe projecten. Want zij weten bijna overal iets van af. Als hovenier of groenspecialist bereid je je voor op de toekomst, weet je welke mogelijkheden er zijn en heb je kennis over de sociale waarde van groen en hoe participatie in z’n werk gaat. Het is een brede opleiding en er wordt echt wel iets van je verwacht, maar het levert je veel op. Je gaat met andere ogen naar je omgeving kijken en daar heeft iedereen iets aan.’
De topopleiding UGD wordt gegeven in Houten en Valkenburg (L) en bij voldoende inschrijvingen zijn er ook andere locaties mogelijk. Naast het volgen van de hele topopleiding kun je er ook voor kiezen om losse masterclasses te volgen.
Redactie
Dit artikel is gepubliceerd in het Vakblad Stad & Groen, nr. 8 2024. Auteur: Heidi Peters. Geïnterviewde: Madelon de Lange en Maaike van Leeuwarden